Traditiegetrouw vindt in het najaar op de Heizel de Mobicar beurs plaats. Dit Internationaal Caravan- en motorhome Salon geeft een ruim overzicht van wat de Belgische sector zoal aan mobiele recreatie te bieden heeft. Interessant voor de vroege vogels is dat het salon voortaan een uur vroeger zijn deuren opent.Na een moeilijk jaar dat gekenmerkt werd door een terugvallende verkoop, veert de sector van vrijetijdsvoertuigen weer op. In Duitsland, de motor van de branche, gewaagt men zelfs van een productiestijging. Toch blijven de meeste fabrikanten voorzichtig en wordt er enkel op bestelling geproduceerd om grote stocks te vermijden. [B][u]Motorhomes[/B][/u][B]Blijvend segment[/B]Op een tijdspanne van vier jaar is zowat iedere fabrikant op de kar gesprongen van de semi-integralen met hefbed (dat zijn motorhomes met een stroomlijn boven de cabine waarin een hefbed is voorzien). Het is dus zeker dat dit een nieuw, blijvend segment is en geen eendagsvlieg zoals sommige andere nieuwe trends. Dit bedsysteem, dat uit de integralen (motorhome die over de hele lengte dezelfde breedte vertoont en waarvan je het basisvoertuig niet kan herkennen) werd overgenomen, creëert de ruimte voor twee extra slaapplaatsen. In tegenstelling tot een integraal motorhome hangt het bed bij de semi-integralen niet boven de bestuurderscabine maar boven de zithoek. Overdag, wanneer je er geen gebruik van maakt, verdwijnt het tegen het plafond. ’s Avonds trek je het eenvoudigweg naar beneden en heb je een extra tweepersoonsbed. Dergelijk systeem biedt vele voordelen. Als meest populaire motorhome had de semi-integraal één groot nadeel; er was namelijk maar één vast bed aan boord, of achteraan de motorhome in de vorm van een lengte bed waarnaast de natte cel is opgesteld, of een in de breedte geplaatst bed waaronder zich al dan niet een grote berging (garage) bevindt. Wou je met meer personen slapen, dan was je verplicht om de zithoek om te bouwen tot een hulpbed. Door de introductie van de hefbedden bieden semi-integralen nu vier volwaardige slaapplaatsen in de vorm van twee vaste bedden. Ideaal voor de senioren die af en toe met hun kleinkinderen een rondrit maken, of nog voor gezinnen die een semi-integraal boven een alkoof (motorhome met slaaphut boven de cabine) verkiezen. Dit jaar mogen Carthago, Eura Mobil, Roller Team, CI, Autostar, Rimor,... worden toegevoegd aan de lange lijst van fabrikanten die hun weg naar dit segment reeds vonden. Bürstner, de bedenker van dit segment, breidt het gamma verder uit met de Ixeo Time, een instapmodel met hefbed. [B]LED verlichting[/B]Zowel binnen als buiten vindt LED verlichting het komende seizoen massaal zijn weg naar de motorhomes. Buiten zorgt het enerzijds voor een chique look en anderzijds voor de veiligheid, omdat je beter zichtbaar bent met lichten die continue branden. Binnen is LED verlichting vooral efficiënt op het vlak van rationeel energieverbruik. Het gebruik van LED lampen kan immers een energiebesparing opleveren tot 70% in vergelijking met halogeenlampen. [B]Motorhomes met hefdak[/B]Bij TEC en LMC heeft men een oplossing gevonden voor het eeuwige plaatsprobleem in de motorhome. Op het dak van hun alkoof- en semi-integraalmodellen kan optioneel een hefdak worden gemonteerd waarin je twee extra personen te slapen kan leggen zonder extra meters op de lat te moeten zetten. Een hefdak bestaat uit een polyester kap die aan het ene uiteinde van scharnieren is voorzien en aan het andere van gasdrukveren. De zijkanten zijn afgewerkt met tentdoek dat kan in- en uitvouwen. Bij het openklappen komt het hefdak schuin te staan en staat het tentdoek opgespannen. Hierdoor ontstaat een ruimte die je als bed kan benutten. Toegang krijg je via een ladder doorheen het dakluik. [B]Levendige kleuren[/B]Dethleffs is altijd al een trendsetter geweest op het gebied van design en dat is niet anders voor 2011. De Duitse fabrikant pakt uit met wel heel bijzondere kleurvarianten voor haar motorhomes en caravans. Met een motorhome in pastel blauw of groen rij je ongetwijfeld in de kijker. [B]Ducato almaar populairder[/B]Bij de basisvoertuigen moet de Ford Transit alweer aan terrein inboeten. Ford heeft nochtans werk gemaakt van een speciaal chassis voor motorhomes dat uitgerust is met een breedspoor van 1981 mm en een wielbasis die tot 3950 mm kan gaan. Ook het probleem van de hoge zitpositie, die vooral grotere personen parten speelde, werd verholpen met nieuwe cabinestoelen waarin de veiligheidsgordel is geïntegreerd en op een verlaagd draaiplateau staat. In 2011 zou er echter een gloednieuw model van de Transit aankomen, waardoor de meeste fabrikanten nu al anticiperen op de modelwissel. De Renault Master, die in de loop van 2010 werd geïntroduceerd, kent voorlopig niet het verhoopte succes, ondanks zijn specifiek chassis voor motorhomes. Mogelijk worden er wel een aantal modellen op deze basis geïntroduceerd in de loop van 2011? De Sprinter van Mercedes blijft een buitenbeentje in de motorhomesector. Waar sommige fabrikanten als Bürstner en Dethleffs hun modellen op Mercedes afvoeren, zijn er andere die de Sprinter in hun gamma opnemen, zoals Bavaria, Pilote en Frankia. Bij deze merken, die tot dezelfde groep behoren, vind je voor het eerst ook een Sprinter met een AL-KO chassis met tandem as. Alles draait momenteel dus om de Fiat Ducato die ruim 85% van de motorhomemarkt in handen heeft. Een bijna absoluut monopolie! [B]Praktische oplossingen[/B] In een motorhome telt iedere centimeter. Een optimale benutting van de ruimte is dan ook de prioriteit bij de fabrikanten. Een goede vondst op dat vlak is alvast het bike up systeem van Chausson en Challenger waarbij twee fietsen verticaal in een berging worden gezet middels een elektrisch fietsrek dat met een afstandsbediening werkt. Nog een andere vondst van deze fabrikanten is het elektrisch in de hoogte verstelbaar centraal bed. Bij dergelijke bedopstelling had je totnogtoe de keuze uit een laaggeplaatste variant met een berging onder of een hooggeplaatste variant met een garage onder. Met deze oplossing moet je dus voortaan geen compromissen meer sluiten als je een centraal bed in de motorhome wilt. [B]Minder merken[/B] Voor het eerst in jaren komen er geen nieuwe motorhomemerken bij. Integendeel, de Italiaanse SEA groep slankt af en zet drie merken op de wip. Volgende merken verdwijnen dan ook van het toneel: Dream, Miller en Sharky. Miller wordt wel nog gecommercialiseerd door bepaalde invoerders, die zelf met de Italiaanse fabrikant een overeenkomst hebben gesloten om het merk verder te zetten. [B]Stelplaatsgids België[/B]Op het salon kun je voor het eerst kennismaken met de officiële stelplaatsgids voor België die zo'n 125 in de praktijk gecontroleerde stelplaatsen zal omvatten. De stelplaatsen zijn opgevat als fiches met een beschrijving van de plaats, de toeristische hoogtepunten in de buurt en een kolom met praktische info. Interessant zijn de icoontjes waarmee je in een oogopslag de faciliteiten van iedere stelplaats verneemt. De gids is opgesteld in een handig A5 formaat en wordt uitgegeven door BVBA Kampeerwereld. Hij is verkrijgbaar in de krantenwinkels vanaf midden oktober voor 12,50 euro. Op het salon is er een actie aan 10 euro. [B][u]Caravans[/B][/u] [B]Aantrekkelijke vakantieformule[/B]De caravan blijft een aantrekkelijk alternatief, waarvan de prijs meestal maar een derde bedraagt van wat je doorgaans aan een gemiddelde motorhome besteed en moet qua interieurinrichting zeker niet onderdoen voor een motorhome. Een caravan is ook een perfect buitenverblijf, dat tijdens het seizoen op een camping op een vaste plaats kan staan en waarmee je tijdens de vakantie een grote rondreis doet. Voordeel is bovendien dat je steeds je auto bij de hand hebt om de streek te verkennen, zonder je hele hebben en houden te moeten meesleuren. [B]Breedtevarianten[/B]Naast de gekende klassieke 2,30 meter en extra brede 2,50 meter pakt een aantal fabrikanten nu uit met varianten op de breedte. Zo vind je bij TEC extra smalle modellen van 2,10 meter waarmee de fabrikant het gewicht binnen de perken houdt. Hymer pakt dan weer uit met een variant van 2,40 meter die het midden houdt tussen de klassieke breedte en de extra brede versie. [B]Hefdak voor de klassieke caravan[/B]Een verlaagde caravan met een hefdak is niet nieuw, maar een hefdakconstructie bovenop een klassieke caravan hadden we nog nooit eerder gezien. De bedenker hiervan is LMC en TEC, die dergelijke constructie optioneel aanbiedt om extra slaapplaatsen te creëren. Een hefdak bestaat uit een polyester kap die aan het ene uiteinde van scharnieren is voorzien en aan het andere van gasdrukveren. De zijkanten zijn afgewerkt met tentdoek dat kan in- en uitvouwen. Bij het openklappen komt het hefdak schuin te staan en staat het tentdoek opgespannen. Hierdoor ontstaat een ruimte die je als bed kan benutten. De toegang gebeurt met een ladder doorheen het dakluik. Zo kun je in een relatief compacte caravan twee extra personen te slapen leggen zonder extra meters te moeten meesleuren. [B]Smalle koelkast[/B]Een kolomkoelkast kan dan wel nuttig zijn, ze neemt ook veel ruimte in beslag en stelt de fabrikanten soms voor ruimtelijke problemen. Bij Fendt en Hobby heeft men daar alvast de oplossing voor gevonden door bij toeleverancier Dometic een extra smal exemplaar te laten ontwikkelen van 185 hoog bij 42 cm breed dat Slim Tower werd genoemd. Met een inhoud van 140 liter, waarvan er 12 liter als vriesvak kan worden benut, ontbreekt het trouwens niet aan volume. Deze oplossing maakt het mogelijk om over extra brede schuifladen te beschikken in het keukenblok van ruim één meter.[B]Overtreffende trap[/B] Als je voor absolute luxe gaat, dan moet je dit jaar bij Fendt zijn, dat ter gelegenheid van zijn 40-jarig bestaan uitpakt met een compleet nieuw topmodel, waarmee het andermaal zijn positie in het premiumsegment bevestigt. De Brillant is, zoals zijn naam doet vermoeden, een superlatief van luxe met een zeer geslaagd design waarbij het voor- en achtersteven via contouren over het dak naadloos in elkaar vloeien. Achteraan benadrukken lichtblokken met LED lichten de klasse van deze caravan. Op de wanden speelt de grijze centrale strook waarop de ramen zijn geplaatst een spel van contrasten met de witte hamerslagplaat. Het interieur is een streling voor het oog, afgewerkt met de beste materialen en zin voor detail. Het tweekleurig meubilair wordt op de kastkleppen van de plafondkasten doorsneden met een gegraveerde afzetbies. Lederbekleding voor de zithoek, die 's avonds onder een sterrenhemel van LED verlichting schittert, maakt het luxegevoel compleet. Voor de lancering worden drie indelingen aangeboden. [B]Lichtgewicht[/B]De trend van compacte lichtgewicht caravans die vorig jaar werd ingezet als antwoord op de crisis blijft navolging vinden. Dergelijke modellen vind je nu immers ook bij Dethelffs dat met de New Line uitpakt en in het instapgamma De Luxe van Hobby. Kenmerkend voor deze caravans is hun geringe maximum toegelaten masssa die tussen 1000 en 1200 kg schommelt. [B]Terug uit het verleden[/B] De absolute blikvanger van het Mobicar'10 salon zou de officiële voorstelling moeten zijn van het Belgische merk Constructam. Ruim een kwarteeuw geleden rolde in Temse de laatste authentieke Constructam van de band en verdween één van de meest roemrijke Belgische caravanmerken van het toneel. Vandaag wordt het legendarische merk weer tot leven gewekt. Met respect voor het origineel verenigt de nieuwe Constructam nostalgie en modernisme. Een beproefd concept dat in een nieuw, hedendaags jasje werd gestoken. Een caravan als geen ander, met een ziel, die zijn opwachting moet maken op het Mobicar'10 salon. Tenminste als het prototype tijdig klaar geraakt![B]Mobilhomes[/B][i][u]Omvangrijk en weelderig[/i][/u]Een tweede huis in de vorm van een mobilhome (stacaravan) blijft een perfect alternatief voor een appartement of een buitenverblijf aan zee of in de Ardennen. Aan keuze is bovendien geen gebrek. Voor het eerst zal op het salon op de stand van Willerby een 'twin unit' te zien zijn. Een 'twin unit' is een stacaravan die uit twee delen bestaat en ter plaatse in elkaar wordt gezet. Door zijn enorme breedte die ruim vijf meter bedraagt, kan dit type stacaravan niet in één stuk worden vervoerd. Bij levering bestaat hij dus uit twee delen: een rechter- en een linkerhelft die op de bestemming worden samengevoegd. Met een oppervlakte van zo'n 60 m² geeft dergelijke stacaravan vele appartementen het nakijken. Dat is trouwens ook het geval op het vlak van de inrichting. In deze luxueuze mobiele residentie met gescheiden dag- en nachtgedeelte kun je genieten van een ruim bemeten salon met eetkamer, een rijkelijk uitgeruste keuken, twee slaapkamers en twee badkamers. Als eerste Engelse fabrikant introduceert Swift sandwichpanelen voor stacaravans. Sandwichpanelen zijn panelen zoals die ook worden gebruikt voor caravans en motorhomes en waarbij styoropor of styrofoam isolatie, al dan niet met een houtstructuur, tussen een aluminiumplaat en triplexpaneel wordt geperst. Bij een klassieke stacaravan wordt gebruik gemaakt van een houtskelet waarin glaswolisolatie wordt aangebracht die aan de binnenzijde met multiplex is afgewerkt en aan de buitenkant met aluminiumplaat of vinylplanchetten. Gloednieuw is het Franse merk Trigano Residence Mobiles dat in de loop van 2010 in België werd geïntroduceerd en zijn opwachting maakt op het Mobicar'10 salon met verschillende fraaie modellen voor elk budget. [B]Praktisch[/B]Benaming: Mobicar’10Locatie: Brussels Expo (Heizel) - Paleis 7 - 11 - 12Periode: van 30 oktober tot en met 7 november 2010, alle dagen van 10 tot 18 uPrijs: € 10 - gratis onder de 12 jaar - met kortingskaart (50%): €5,00Een catalogus van 180 bladzijden, met alle technische gegevens van de tentoongestelde modellen, alsook met de lijst van de trekvermogens van de auto's, wordt gratis uitgedeeld.Info: [url=http://www.mobicar.be]www.mobicar.be[/url]